Новий місяць приніс нові відеозвернення до громади головного рабина Дніпра реб Шмуеля Камінецького. Чотири глибоких аналіза тижневих розділів, мудрі поради від досвідченої людини — що ще потрібно? Хіба що декілька історій з нашого життя.
…Скільки повинно бути дітей в сім’ї? В 80-ті роки зазвичай молоді пари бажали мати одного або двох, зараз трьох або чотирьох. Але статистично на будь-яку сім’ю приходиться меньше ніж дві дитини. Чому так? Реб Шмуель бачить причину у пізніх браках, коли сил вистачає тільки на одного малюка. Не варто забувати, що саме з народженням малечі у сім’ю приходять всі благословення. Є подружжя, яке мало навіть 13 дітей, і вони звертаються до рабина за благословенням на ще одну дитину. У тижневому розділі «Ноах» сказано: «І благословив Б-г Ноаха та його синів, та й сказав їм: «Плодіться і множтеся, і наповнюйте землю». Цей наказ Всевишнього стосується кожної сім’ї. Реб Шмуель також наголосив, що у кожного з нас можуть бути і духовні діти — ті, кого ми наближаємо до єврейства. Бо коли людина починає жити з вірою в Б-га, коли вона виконує заповіді, її життя наповнюється змістом і радістю. А що може бути важливішим, ніж подарувати щасливе життя? І неважливо, чи буде це наша власна дитина, чи людина, якій ми розкрили дивовижний світ єврейства.
…Єврей не виконує ніякі заповіді, він налаштований позбутися свого єврейства як важкого тягаря і з цим питанням звертається до рабина. А рабин відповідає: «Якщо ти звернувся до мене, то ти все ще єврей». Тобто, юдаїзм — це факт твого життя, і що б ти не робив, у тебе залишається єврейська душа. Це схоже на дитину, яка образилася на батьків і втекла з дому. Через деякий час виявилося, що вона бігала вздовж кварталу, бо батьки суворо наказали без них не переходити дорогу. Є Батько наш небесний, і ми всі повернемося до Нього, бо наша єврейська душа не дасть нам забути, хто ми є. У тижневому розділі «Лех Леха» Б-г звертається до Авраама зі словами: «І сказав Г-сподь Аврааму: ”Іди з землі твоєї, і з батьківщини твоєї, і з дому батька твого на землю, яку вкажу тобі“». Авраам виконав волю Б-га. Його чекало багато випробувань, але саме від нього, першого єврея, і походить наш народ. Реб Шмуель підкреслив, що коли життя спокійне і розмірене, — євреї пасивні. Але тільки-но два роки тому, після 7 жовтня піднялася хвиля антисемітизму, у багатьох євреїв прокинулася національна свідомість: хтось зробив бріт, хтось почав накладати тфілін, хтось відкрито ходить в кіпі. Багато людей прийняло гіюр, щоб приєднатися до нашого народу в часи гонінь. Тому зовсім неважливо, що думає єврей і як він поводить себе саме зараз. Прийде час, і в ньому прокинеться гордість за свій народ. Неможливо припинити бути євреєм. Тому святкуємо своє єврейство.
…Однією з найважливіших професій у євреїв була сваха (шадханіт). У популярній виставі «Скрипаль на даху» сваха настирна, галаслива та безцеремонна. Це більше пародія на шадханіт. Саме зараз послуги шадханіт актуальні, її поради дуже важливі. Молоді люди не поспішають створювати сім’ю, бо не готові приймати рішення. У шадханіт та батьків делікатна місія: створити умови для знайомства, зустрічей та подальшого спілкування молодих людей. При цьому не повинно бути ніякого тиску. Інколи батькам здається, що саме цей молодик або ця дівчина — справжня пара для їхньої дитини. Але син або донька бачать своє майбутнє з іншою людиною. І тут повинен бути тонкий баланс: не примушувати, а тільки пропонувати варіанти. В цьому і є робота шадханіт. В тижневому розділі Тори «Хаєй Сара» ми бачимо, як Авраам посилає свого раба Еліезера посватати дівчину за Іцхака. Посланець звертається з молитвою до Б-га і просить вказати на пару для Іцхака. І найважливішим елементом подальшого подружнього життя звучать слова Тори: «Покличемо дівчину і спитаємо в неї. І позвали Рівку, і спитали в неї: ”Чи підеш ти з цією людиною?“. А вона сказала: ”Піду“». При цьому важлива і згода Іцхака. Такий підхід повинен бути і до майбутньої професії дітей. Не батьки визначають життєвий шлях, бо їхній вибір не завжди співпадає з уподобаннями дитини. Допомагаємо, радимо, не тиснемо на своїх дітей ні з вибором професії, ані з вибором партнера. Реб Шмуель побажав всім знайти свою половинку найближчим часом, щоб виконати заповідь «плодитися і розмножуватися».
…Ананізуючи розділ «Ваера», реб Шмуель говорив про випробування, які супроводжують нас впродовж життя. Один єврей загубив сумку з грошима, звернувся до поліції, і почув просто абсурдну інформацію. Виявилося, що чим більше грошей у загубленому гаманці чи сумці, тим вірогідніше, що їх повернуть. Насправді, людина — істота добра і порядна. Їй зовсім не хочеться виглядати злодієм в очах близьких людей. Є ще глибша причина такої поведінки. Людина розуміє, що перед нею — суворе випробування, з якого необхідно вийти з честю. В тижневому розділі сказано: «І було після цих промов: Б-г випробував Авраама. І сказав Він до нього: ”Авраам!“ І сказав він: ”Ось я“. І сказав Він: ”Візьми ж сина твого, єдиного твого, якого ти любиш, Іцхака, і йди в землю Морія, і принеси його в жертву на одній із гір, про яку скажу тобі“». Це страшне випробування для нашого праотця Авраама, але він витримав його, бо ні хвилини не сумнівався, що все буде добре. Ми,євреї, не боїмося випробувань. Саме після них настає найбільше піднесення, ми отримуємо благословення й нові сили. Реб Шмуель навів чотири однокорінних слова в івриті: випробування — досвід — диво — гора. Якщо є випробування, ми отримуємо досвід, бачимо чудеса і підіймаємося вище на своєму життєвому шляху. Тому якщо нам важко, то саме це викликає інтерес і наполегливість перевірити себе і виконати те, що здається нелегким. Саме в цьому подоланні і є сенс випробувань.
Тому живемо з радістю, виконуємо заповіді Тори, створюємо сім’ї, отримуємо благословення з появою дітей та віримо: все, що від Б-га — на благо.
Ірина ЛАЗАРЄВА






ЩЕ СТАТТІ
Парадокс
Найціліше розбите серце
Дослухаймося до мудрих порад