НАЙСВІЖІШІ ПУБЛІКАЦІЇ

МАПА РУБРИК

01.09.2025

ШАБАТ ШАЛОМ

Газета Єврейської громади Дніпра

Будьмо на стороні добра

Канал «Менора» відсвяткував рік з дня створення. Численні підписники, доброзичливі відгуки, сотні відео на актуальні теми. І серед всього розмаїття – традиційні коментарі тижневих розділів Тори від головного рабина Дніпра реб Шмуеля Камінецького.

Незвичний коментар був до тижневого розділу «Балак». Цар Балак боявся, що євреї захоплять його землі, і звернувся до дуже відомого в ті часи неєврейського пророка Біл’ама, щоб той прокляв євреїв. Біл’ам знав, що наш народ – улюбленець Б-га, і відправився у дорогу тільки після дозволу з Небес. Відома історія з ослицею Біл’ама, яка не могла зрушити з місця, тому що перед нею стояв янгол з мечем. Не дивлячись на попередження, Біл’ам все ж таки вирушив проклинати єврейський народ. Реб Шмуель нагадав відому історію з Моше Рабейну, який разом з жінкою Ципорою та двома синами йшов до Єгипту, щоб з волі Всевишнього визволити наш народ з рабства. Він також отримав страшне попередження у вигляді янгола, який мусив вбити Моше за те, що один з його синів не обрізаний. Тоді Ципора схопила ніж, зробила бріт і врятувала чоловіка від смерті, тому що в цю хвилину Всевишній пробачив Моше. Навіщо рабин згадує ці дві, на перший погляд, несхожі історії? У Моше була жінка, була сім’я, і у нього на відміну від Біл’ама все закінчилося добре. В наш час молоді люди не поспішають створювати сім’ю. Вони побоюються відповідальності, не хочуть накладати на себе певні обов’язки. Навіть коли люди живуть разом без хупи, поруч з ними немає третього партнера, немає Б-га, немає благословення. Тому так важливо стати під хупу, бо її традиції та обряди закладають міцний фундамент майбутнього подружнього життя.

У тижневому розділі «Пінхас» реб Шмуель звернув увагу на два типи лідерів. Моше Рабейну завжди звертався до Всевишнього з проханням отримати допомогу від інших людей. Він звик працювати у команді, радів, коли інші отримували владу та реалізували себе. Зовсім інший Єошуа бен Нун, який після Моше ввів народ у землю Ізраїлю. Він одинак, йому не потрібна нічия допомога. Також по-різному вони ставляться і до людей. Єошуа вимагає усунути тих, хто спочатку не захотів допомагати Моше, але останній дуже радіє, що ці люди хоч із запізненням, але прийшли. Реб Шмуель не виділяє одного із лідерів як правильного. На різних життєвих етапах потрібні різні лідери. Людину неможливо змінити, і одинаку, важко працювати в команді за будь-яких обставин. У єврейській майсі про створення світу розповідається, що на четвертий день з’явилися два великих світила: сонце та місяць. Але місяць був у претензії і хотів панувати. Покарання просте: він став невеликим та тільки відбиває світло сонця. Правда, на втіху йому створені зорі, щоб він міг ними командувати. У сучасному житті теж є два типи лідерів і обидва потрібні для згуртування людей.

Як реагувати на вимоги та претензії близьких людей? Виконувати їх одразу чи давати відсіч нашим нахабним родичам? Реб Шмуель запевняє, що їхні вимоги витікають з любові та довіри до нас. Не треба ображатися та рвати стосунки. Якщо ми не можемо виконати їхні вимоги, то варто сказати про це прямо. Нас люблять, довіряють, чекають від нас рішення своїх проблем. У розділах «Матот–Масей» євреї повинні були воювати з Мідьяном. Але вони знали, що після перемоги помре Моше, тому що він не може увійти в землю Ізраїлю. І всі чоловіки з дванадцяти колін відмовилися воювати з мідьянитянами. Це були ті самі євреї покоління пустелі, які неод­норазово висловлювали претензії до свого лідера, а інколи поводилися так, що Моше побоювався за своє життя. Це урок нам: наші рідні теж  часто звертаються до нас зі своїми вимогами, і нам здається, що вони зухвалі у своїх проханнях. Але треба дивитися об’єктивно, не ображатися й не гніватися. Треба пам’ятати, що вони люблять нас і бачать в нас своїх захисників.

Рамбам пояснює, що наш світ має дві половини – добро та зло. І кожна людина своїм вчинком, поганим чи добрим, додає світло або темряву на кожній половині. Реб Шмуель навів дві історії на цю тему. Під час першої війни за незалежність Ізраїлю всі були впевнені, що країни не стане: 600 тисяч євреїв без зброї та досвіду проти усіх арабських країн, які оточують нашу землю. Дізнавшись про воєнні дії, пілот із Америки купив літак і вирушив до Ізраїлю. Саме він та три його однодумці розгромили величезну військову колону єгиптян, яка бажала стерти Тель-Авів з лиця землі. Одна людина дала шанс Ізраїлю вижити і згодом стати справжньою домівкою для мільйонів євреїв. Друга історія відкинула світ у темряву. Помилкове запрошення на весілля Бар Камци призвело до того, що хазяїн зганьбив його перед гостями. Бар Камца помстився підступно та жорстоко. В результаті був зруйнований Другий Храм, що призвело до вигнання та багаторічного галуту євреїв. Напередодні страшної дати 9 Ава завжди читають розділ Тори «Дварім», де євреї дізнаються, що за гріх золотого тільця вони будуть жорстоко покарані. Євреї плачуть всю ніч, і ця дата – 9 Ава – день, коли через багато років будуть зруйновані і Перший, і Другий Храм. Все залежить від нас, від наших вчинків. Дуже важливо бути на стороні світла та добра.

Як важко вибачити людину, що скривдила нас! Спливає час, емоції вщухають і настає така хвилина, що наш кривд­ник знову з’являється в нашому житті і навіть кається у скоєному. Нам важко прийняти його. Але єврейська історія і Тора змушують нас дати людині шанс. Реб Шмуель розповів про царя Ізраїля Менаше. 55 років він був при владі, а потім захопився ідолопоклонством. Ба більше: він вніс у Свята Святих – Храм – ідола і порушив дві перші з Десяти заповідей. Покарання прийшло швидко: Менаше наказали стратити. І ось тоді він звернувся до Б-га з молитвою. Янголи заблокували всі шляхи, щоб слова злочинця не були почуті. Але Б-г відкрив спеціальний канал, бо побачив каяття царя. Це був знак для всіх грішників: є можливість зробити тшуву, стати новою людиною, повернутися до Б-га. Урок для кожного з нас простий: якщо Б-г може простити такого великого грішника, то ми повинні дати кожній людині шанс на прощення. Як сказано в розділі «Ваетханан»: «І ви будете шукати звідти Г-спода, Б-га твого, і ти знайдеш; бо шукатимеш Його всім серцем твоїм і всією душею твоєю. В утиску твоїм і коли осягне тебе все це наприкінці днів, вернешся ти до Г-спода, Б-га твого, і слухатимеш Його голоси. Бо Б-г милостивий Г-сподь, Б-г твій». Зараз в Ізраїлі багато конфліктів між євреями: ліві та праві, релігійні та світські. Можливо, бачачи це, вороги скористалися роз’єднаністю народу і почали свої агресивні дії. Ми різні, у кожного своя думка. Тому приймаємо, поважаємо, прощаємо.

Багато питань, багато уроків, багато мудрих думок. Щотижневі відео реб Шмуеля Камінецького надихають нас робити добрі вчинки і бути на стороні добра.

Ірина ЛАЗАРЄВА