Як реагувати на скарги людей з нашого оточення? Наскільки важливо те, що ми говоримо? Як покращити пам’ять? Про це та інше знову говорив головний рабин Дніпра реб Шмуель Камінецький у відеозверненнях до громади.
Аналізуючи тижневий розділ «Бехукотай» рабин Камінецький торкнувся теми, яка хвилює не тільки людей похилого віку. Як зберегти пам’ять або покращити її? Що робити у тому випадку, коли не в змозі згадати людину, яка привіталася з тобою? Тора дає корисні поради з будь-яких життєвих обставин. Є декілька варіантів вивчення Тори. По-перше, це повторення того, що вже знаєш. І це не тому, що твоя пам’ять гірша за інших. Повторення відкриває більшу глибину того, що ти вже знав. По-друге, в тижневих розділах часто зустрічаються історії із життя нашого народу. Ось брати продали в рабство Йосефа. Трагічно, але ми робимо висновок, як зберегти родинні стосунки, як викорчувати паростки ненависті до близьких. Можна з десяток разів повторювати заповідь про заборону ідолопоклонства, але історія створення золотого тільця та покарання після цього закарбується у пам’яті назавжди як приклад цієї заборони. Важливими також є мелодії, які лунають під час молитов та читання Тори. Всі знають слова найвідоміших звернень до Б-га, тому що звучать прекрасні мотиви «Осе шалом бімромав», «Гу Елокейну» тощо. Є різні варіанти для того, щоб запам’ятати вивчене. Назву тижневого розділу перекладають як «Мої закони». Але є ще одне значення цього слова «гравірування». Неможливо забути того, що вигравірувано у нашому серці. Тому вчимо Тору через слова, повторення, історії, пісні, емоції (саме через емоції жінки пам’ятають краще) та дії. І ніякої тобі деменції та старечого маразму.
Поряд з тобою незадоволена людина, сенс життя якої – постійні скарги? Реб Шмуель радить відійти подалі, викреслити цих людей зі свого життя. Вони діють, як вампіри, і дуже скоро їхні скарги перетворять ваше життя на пекло. Але якщо це близька людина? Тут потрібен інший підхід. Тижневий розділ «Бемідбар» ще раз нагадує нам про єврейський народ, який любить поскиглити та поскаржитися. Немає довго Моше зі Скрижалями – зробимо собі ідола. Набрид небесний хліб – будемо вимагати м’яса. Багато випадків, коли євреї незадоволені. Чому так сталося? Після гріха золотого тільця Всевишній вибрав тільки Левитів для служби у Храмі. Вони не брали участь у цій ганебній справі. Тепер всі євреї приносили жертви до Храму, а левіти виконували належні ритуали. При цьому євреї почували себе малими, незначними, людьми другого сорту. Тому вони скаржилися при будь-яких обставинах. Зараз немає Храму. Є тільки молитва, з якою кожна людина може звернутися до Б-га. Є синагога, де кожен може вилити своє горе або поділитися своєю радістю. Тому немає причин для скарги. А якщо близька людина почала жалітися, розбериться у причинах і допоможіть рідним гідно вийти з життєвої скрути.
Єврейські майси допомагають нам глибше проникнути у суть теми. Єврей спитав, чому друг розмовляє сам з собою, і отримав відповідь: «Люблю поговорити з інтелігентною людиною!». Ми можемо думати про що завгодно, будувати в голові будь-які плани, але поки це не прийняло форму слова – то є рівень фантазії. У розділі «Насо» сказано, що людина, яка грішила, повинна сповідатися у цих гріхах. Сповідатися за допомогою слів молитви «Таханун»,
«Відуй» тощо. На івриті слово має також значення «цеглинка». За допомогою цегли ми можемо будувати навколишній світ, змінювати його. Ми можемо оновлювати світ, бо наше слово обов’язково призведе до дії. Якщо це погане слово, воно вирветься у світ, як джин із пляшки, і буде кружляти вічно, поки не наробить біди. А ось добре слово, як цеглинка, зробить будівлю вищою. Якось жінка спитала чоловіка, чому він не каже їй слів кохання. Той здивовано подивився на неї і відповів, що п’ятдесят років тому він під хупою зізнався у своїх почуттях і з того часу нічого не змінилося. Реб Шмуель підкреслив, що для справжніх відносин потрібні щоденні слова кохання і підтримки. Тому говоримо і виправляємо словами світ навкруги.
Ірина ЛАЗАРЄВА
ЩЕ СТАТТІ
Жити з задоволенням
Слова, які дарують надію
Радіти життю