Місяць елул подарував громаді цінні поради від головного рабина Дніпра реб Шмуеля Камінецького. Як зберегти мир у родині? Чи потрібно виконувати заповідане мудрецями? Чи можна брехати? Як стати успішним? Саме про це були відеозвернення рабина напередодні Рош га-Шана.
Чоловік купив у крамниці їжу і приніс додому — жінка радіє, але це його обов’язок. Чоловік перед шабатом вибрав букет чудових квітів і приніс жінці — вона щаслива. У чоловіка немає обов’язку робити такий подарунок перед кожною суботою. Але те, що ми робимо за велінням душі, зміцнює наші стосунки.
Є у єврейського народу улюблені заповіді — запалювати ханукальні свічки, казати благословення перед їжею. Свічки нашої праматері Сари горіли від п’ятниці до п’ятниці. Але в Торі немає закону про запалювання свічок. Всі ці заповіді пішли від наших мудреців і стали інколи більш популярними по виконанню, ніж ті, що заповідані Всевишнім. Як це можливо? В розділі «Шофтім» сказано: «По вченню, яке вони тобі вкажуть, і по закону, який вони скажуть тобі, роби, не ухиляйся від слова, яке вони скажуть тобі ні вправо, ні вліво». Є люди, які приймають Письмову Тору і повністю ігнорують Усну. Розділ «Шофтім» пояснює: Всевишній вклав в уста мудреців закони, які ми теж повинні виконувати. Мудреці, як радники короля, доносять до народу те, що буде приємно королю, тобто Творцю Всесвіту. Тому виконуємо не тільки те, що заповідано Торою. Додаємо заповіді мудреців і з ентузіазмом беремося за справи не тому, що зобов’язані, а тому, що хочеться зробити радість своєму оточенню.
І коли чоловік приносить радість жінці своїми вчинками та словами, — це відкриває їхній дім для великої святості та благословення.
Людині заборонено брехати. Але є такі випадки, коли неправда просто необхідна. Реб Шмуель розповів історію з Талмуду. Більш ніж 1700 років тому в одній з єшив Персії молодий хлопець не міг знайти шидух. Його мати була єврейкою, а батько — ні. І хоча за галахічними законами хлопець вважався євреєм, в тій місцевості особливу увагу звертали й на батька. Рабі єшиви порадив хлопцеві шукати шидух у іншій країні. Невже шановний мудрець хотів, щоб його учень приховував істину? Є три випадки, коли людина має право сказати неправду. По-перше, якщо їй не хочеться розкривати інформацію, якою вона володіє. По-друге, вагітна жінка у перші місяці може приховувати свій стан. Також можна промовчати або збрехати, коли в тебе питають, чи ти отримав запрошення на чиєсь весілля. Це делікатне питання, і людина, яку не запросили, може образитися. В розділі «Кі Теце» сказано про заборону брехні: «…мірка повна і вірна хай буде у тебе, щоб продовжилися дні твої на землі, яку Г-сподь, Б-г твій, дає тобі. Бо огиден Г-споду, Б-гу твоєму, будь-хто, який робить таке, який творить кривду». Тобто Тора забороняє будь-яку брехню у грошових справах. Що стосується миру у сім’ї, або якщо потрібно погасити конфлікт між євреями, то можна сказати неправду. Першосвященник Аарон був відомий тим, що мирив чоловіків та дружин, гасив конфлікти між друзями. Тому багатьох дітей у збережених родинах називали його іменем. Висновок: у грошових справах — тільки чесність і порядність, для збереження миру — по ситуації.
Жінка скаржиться, що чоловік не каже їй слів кохання. Чоловік спокійно відповідає, що п’ятдесят років тому він зізнався у своїх почуттях, і за цей час нічого не змінилося. Реб Шмуель наголосив, що в нашому житті повинні постійно бути слова любові та вдячності. В ранковій молитві ми дякуємо Гашему за все, що він для нас робить.
Але в розділі «Кі Таво» сказано, що одних слів мало. Їх потрібно підкріпити вчинками. І саме про це нагадує заповідь «бікурім». Перші плоди нового врожаю євреї відносили до Єрусалимського Храму. Зараз у нас немає Храму, ми живемо не на святій землі, а в діаспорі. Але саме ця заповідь вчить нас бути не тільки вдячними, а й виконувати будь-які дії, що змінюють наш світ на краще.
Б-гу приємні наші молитви, але Він чекає від нас виконання заповідей. Напередодні Рош га-Шана у кожного єврея є можливість замислитися і визначити для себе ті дії, які йому під силу для їхнього втілення у життя. Говоримо приємні слова нашому оточенню, не забуваємо дякувати близьким і знайомим і, звісно ж, наповнюємо життя добрими вчинками на користь людям.
Парадокс, але Ейнштейн у школі вчився погано, а Маймонід в єшиві ніяк не проявив себе, хоча в майбутньому став відомим єврейським мудрецем Рамбамом. Чому деякі люди досягають успіху, а інші опиняються на узбіччі життя? Про це міркував реб Шмуель, аналізуючи розділ «Ніцавім». Небесний янгол на ім’я Лайла щоночі показує Гашему людські ембріони. І Творець вирішує, хто буде розумним, активним, а хто ні. Невже все заздалегідь зумовлено у долі кожного з нас? Американці провели цікавий експеримент. Вони запропонували дітлахам дві цукерки, які потрібно було з’їсти через певний час. Той, хто не зміг втриматися, смакував однією. І таких дітей було сімдесят відсотків. Інші отримали дві цукерки, тому що вміли чекати. Минув час, і саме вони стали успішними в майбутньому. В розділі «Ніцавім» є такі рядки: «Бо ця заповідь, яку я наказую тобі сьогодні, не недосяжна вона для тебе і не далека вона. Не на небесах вона…, і не за морем вона. Але дуже близько до тебе це слово: воно — у твоїх устах і в твоєму серці, щоб його виконати». Все залежить від нас. Чим важче нам виконувати якусь заповідь, тим більше радість, коли кількість переходить в якість. Все, що легко, — не цінуємо. А от якщо працювали над собою, ламали себе для кращого життя, — то й успіх не за горами.
Ірина ЛАЗАРЄВА






ЩЕ СТАТТІ
Найціліше розбите серце
Дослухаймося до мудрих порад
Жити з задоволенням