У всьому світі євреї вивчають Пасхальну Агаду, щоб розповісти своїм дітям про Вихід. Видання Агадот бувають різними, проте основний текст залишається таким, яким він був тисячу років тому. Однак останнім часом почали з’являтися варіанти тексту Агади. Одним із найцікавіших стала Агада з п’ятьма, а не з чотирма обов’язковими запитаннями та синами.
Традиційна Агада ґрунтується на чотирьох основних виразах звільнення єврейського народу:
«Я Господь, і Я виведу вас з-під тягот Міцраїму, і врятую вас від їхнього рабства, і визволю вас простягнутою рукою та великими судами. І візьму вас Мені за народ, і буду вам Б-гом, і пізнаєте, що Я Г-сподь, Б-г ваш, Який виводить вас з-під тягот Міцраїму» (Шмот, 6:6–7).
Саме на цьому й базувалися мудреці, складаючи текст Агади. Сучасні автори Агади зважають на те, що нинішня епоха є перехідною. Відтак має змінюватися й Агада. Перехід від числа «4» до «5» пов’язаний насамперед зі створенням єврейської держави, що, своєю чергою, наближає прихід Машиаха. Відображаючи цей перехід, у модернізовані Агадот включають також Трапезу Машиаха на сьомий день Песаха. Такий варіант Агади стає дедалі популярнішим в Ізраїлі.
На перший погляд ця Агада нічим не відрізняється від традиційної. Однак у ній вже є 5 келихів, 5 запитань і 5 синів. Додатки до тексту Агади в дусі мешканців Ерець-Ісраель містять відроджену давню традицію пиття п’ятого келиха вина. Це ґрунтується на вченні Магараля з Праги, рабина Менахема-Менделя Кашера, рава Авраама-Іцхака Кука та інших. Так автори виводять число «5» з тексту Тори, аргументуючи, що
у наведеному вище вірші є не чотири, а п’ять виразів визволення. Останній вираз такий:
«І приведу вас до тієї землі, про яку Я (у клятві) підняв руку Мою, щоб дати її Аврааму, Іцхаку та Яакову; і дам її вам у спадщину, – Я Г-сподь» (Шмот, 6:8).
Щодо дієслова «приведу», єврейська традиція розуміє, що саме Всевишній привів євреїв до Обітованої Землі, а не Моше та Аарон. Пророк Єрміягу також писав, що Всевишній виведе євреїв із земель, куди вони були розсіяні, і віддасть їм землю, яку заповів. Той факт, що євреї у ХХ столітті почали масову репатріацію, означає поступове настання кінця останнього вигнання
в єврейській історії.
Тому, на думку деяких духовних діячів, необхідним стає перегляд існуючих традицій. Головний рабин Ізраїлю Шломо Горен закликав пити п’ятий келих, і багато репатріантів поступово почали виконувати цю настанову. Дедалі частіше лунає заклик додати п’ятий келих до пасхального седера. А от переглядати традицію зараз чи зачекати – це питання. Однак така тенденція існує, і тим цікавіше спостерігати за її подальшим розвитком.
Микола БУЛАНИЙ
ЩЕ СТАТТІ
Новий 5785 рік
Історія про те, як Баал-Шем-Тов конекраду допоміг
По следам забытых династий: ребе из Отынии