НАЙСВІЖІШІ ПУБЛІКАЦІЇ

МАПА РУБРИК

02.08.2025

ШАБАТ ШАЛОМ

Газета Єврейської громади Дніпра

Чудеса поруч з нами

Відеозвернення цього місяця стосувалися зокрема свята Песах, його традицій та глибокого розуміння законів нашого виходу із рабства. Також ми вже дійшли до щорічного читання третьої книги Тори, яка може відбити інтерес у початківця. Про все це головний рабин Дніпра реб Шмуель Камінецький розповів своїм численним глядачам.

Євреї отримали від Ашема дві спадщини – Землю Ізраїлю і Тору. Ти можеш жити далеко за межами цієї землі, але вона належить саме тобі. Ти можеш не виконувати всі 613 заповідей Тори, але Тора дарована саме тобі. Чому ж таке нерівнозначне відношення до спадщини? Немає євреїв, які б не виконували жодної заповіді. Хтось запалює ханукальні свічки, хтось їсть мацу, хтось робить бріт дітям та святкує бар-міцву. Щодо Ізраїлю, то вісімдесят п’ять відсотків євреїв не тільки не бували там, але й не збираються, хоча є можливості і кошти. Реб Шмуель сказав, що ми повторюємо помилки наших предків. Коли вони стояли біля гори Синай, то без розмов прийняли Тору: спочатку зробимо, а потім зрозуміємо. А ось коли мова йшла про Ізраїль, то тут виникли сумніви: чи потрібно заходити в цю землю, чи родюча вона? Послали розвідників, не повіривши Ашему та знехтувавши його спадщиною. Чому саме зараз рабин згадав про це? Тому що ми почали вивчати третю книгу Тори – «Ваїкра». Вона здається багатьом нецікавою і важкою. В її тижневих розділах йдеться про жертвоприношення, кашрут, сімейну чистоту, людське тіло. Ці закони стануть більш доступними з новою книгою «Хумаш», яку нещодавно видала наша громада. Глибокі думки Тори будуть тепер зрозумілі навіть тим, хто тільки починає пізнавати прекрасний світ юдаїки.

У кожного єврея є згадка про Песах. У важкі часи заборон і терору СРСР мацу пекли вдома, привозили нелегально, її робили навіть у таборах. Маца стала символом нашої віри та історії, нашою національною стравою. Є дуже глибоке пояснення, чому саме маца. Буханець хліба поруч з тоненькою мацою виглядає більш презентабельно. Але саме він символізує гординю, тоді як маца – нашу скромність. Так і у людей. Скромна людина відкрита до спілкування, вона не ображається на критику, у неї є можливості для зростання. Пихата людина замкнулася у собі, у неї погані відносини з оточенням, бо немає місця для інших. Слова «хамець» і «маца» на івриті мають по три букви, при цьому дві з них співпадають. Вони відрізняються тільки буквами «хет» ח  «гей» ה. Реб Шмуєль навіть показав ці букви, які схожі, як дві краплини води. Одначе літера «хет» повністю закрита, а у іншої є малесенький просвіт. Ось саме він дає сили при падінні піднятися і, сховавши свою гординю, рухатися уперед. Реб Шмуель привітав усіх зі святом і побажав зібратися під час седеру за великим столом всією родиною, випити 4 келиха вина,  прочитати безсмертні слова Пасхальної Гагади. За словами Шимона Переса єврей не той, у кого бабуся і дідусь були євреями. Єврей – це той, чиї онуки і правнуки залишилися євреями. Рабин побажав усім євреям пишатися приналежністю до свого народу,  але бути при цьому скромними людьми.

Про дива у стосунках між  Всевишнім та євреями реб Шмуель розповів під час святкування Песаху. І почав з сімейних відносин. Коли подружжя уславлює один одного, коли діти і гості бачать, як в родині цінують, поважають і люблять одне одного, – це дає гарні результати в житті. Коли батько вважає себе головою і зводить нанівець роль дружини, а мати жаліється, що вона самотужки тягне всі сімейні негаразди, атмосфера такої родини відверне не тільки гостей, а й найрідніших людей. До чого тут Песах? Реб Шмуель нагадав, що стосунки між Творцем та євреями – це сімейні стосунки. Євреї називають свято Песахом, а Творець – Святом мацот. Чому так? «Песах» у перекладі – «перестрибнув». Ашем під час десятої страти в Єгипті перескочив будинки євреїв і залишив їхніх первістків живими. Тому євреї вдячні Всевишньому і уславлюють Його ім’я. Ашем теж вдячний своєму народові за те, що, виходячи з рабства, євреї не дуже переймалися, яку їжу брати з собою. Тісто навіть не сквасилося, попереду пустеля. Але євреї були впевнені, що Ашем не залишить голод­ними дітей, жінок, старих і молодих. Ось так через назву свята євреї роблять комплімент Всевишьому, а Він – їм. Також в цьому відеозверненні реб Шмуель розповів історію про Леві-Іцхака з Бердичева. Під час заборони алкоголю на території країни Леві-Іцхак послав служку купити горілку за будь-які гроші. Оскільки тоді був Песах, євреї обурилися: адже це хамець,  і такого ніхто у своєму володінні не тримає. Тоді служка пішов до неєвреїв. Дізнавшись, що за горілку дадуть багато грошей, вони витягли зі схованок контрабандний товар. Леві-Іцхак звернувся до Всевишього: «Творець Всесвіту, у інших народів є закони, настанови, поліція, штрафи, в’язниці, і все одно вони роблять заборонене. Ти ж багато років тому заповів євреям не тримати в Песах квасного у своїх володіннях,  і євреї виконують Твої накази».

Всі чотири святкових дня у синагозі реб Шмуель звертався до громади з промовами про те, що довіра Творцю може врятувати не тільки фізично. Наше ментальне здоров’я залежить не від страшних новин, а від упевненості в тому, що все від Всевишнього – на благо.
І нехай кожен з нас повірить у дива, які поруч
з нами щохвилини.

Ірина ЛАЗАРЄВА