НАЙСВІЖІШІ ПУБЛІКАЦІЇ

МАПА РУБРИК

03.08.2025

ШАБАТ ШАЛОМ

Газета Єврейської громади Дніпра

Що зміниться у роботі Хеседа у 2024 році

«Хесед Менахем» – найбільша єврейська благодійна організація нашого регіону. На обліку у ньому перебуває майже п’ять тисяч осіб – пенсіонерів та людей з інвалідністю, які отримують допомогу від Хеседа за різними програмами. За умов воєнного часу діяльність Хеседа значно змінилася – додалася допомога тимчасово переміщеним особам, з’явилися спеціальні гуманітарні акції, змінилися умови роботи колишніх програм. Які зміни на нас чекають у 2024 році? Про це ми розмовляємо з директором «Хеседа Менахем» Олегом Ростовцевим.

         – Під час війни багато підопічних вашого фонду опинилися у різних регіонах України і навіть за кордоном, а підопічні інших Хеседів приїхали до нашого міста. Як працюють благодійні програми для таких людей?

         – У 2022–23 роках усі Хеседи працювали у надзвичайних умовах, приймалися швидкі, надзвичайні рішення, бо оперативність мала більший пріоритет, ніж системність. Але час іде, ми адаптуємося до нових умов – і люди, і організації. Відповідно, ми намагає­мося приймати якісь системні рішення, наш основний спонсор та грантодавець Американський Єврейський Розподільний Комітет «Джойнт» навіть провів серйозні структурні зміни, та в їхніх рамках поставлено завдання уніфікації та стандартизації багатьох програм. Протягом 2024 року це буде зроблено, і клієнти, що переїхали в інше місто, до зони обслуговування іншого Хеседа, отримуватимуть за основними програмами ті ж послуги, що отримували на попередньому місці. Діятимуть ті самі критерії, ті самі правила. Відмінності будуть лише в людському факторі, але структурно все буде те саме. Це можна порівняти із системою роумінгу в мобільному зв’язку Європи. Якщо ви переїжджаєте в іншу країну ЄС, вас підхоплює інший оператор, і ви отримуєте стандартне обслуговування.

         Але порівняння з роумінгом правильне лише частково, – адже далеко не всі послуги Хеседа підопічний може отримати дистанційно. Скажу більше, дистанційно можна отримати лише одну послугу – участь у програмі «Банківська карта», та лише обмежену кількість часу. Тому нам важливо, щоб усі підопічні були взяті на облік у тих Хеседах, на території дії яких вони фактично знаходяться. Це завдання ми маємо вирішити на самому початку 2024 року. Клієнти «Хеседа Менахем», які переїхали в інші регіони, повинні знятися з обліку тут і стати на облік у Хеседі за місцем їхнього проживання. З іншого боку, всі клієнти інших Хеседів України, які переїхали до нашого регіону, повинні перевестися до «Хеседа Менахем», причому їм не треба знову проходити процедуру як вперше, надаючи всі документи – ми приймемо їхні документи, передані з іншого Хеседа, самі. Рішення про це було ухвалено на нараді директорів Хеседів України у Києві наприкінці 2023 року, а вся процедура опрацьована на львівському форумі директорів Хеседів та Громадських єврейських центрів. Все, що потрібно від клієнта для переводу документів, – написати заяву та підтвердити свою особу. Решту зроблять самі Хеседи. Це відкриє доступ до всіх програм Хеседа міста, де зараз проживає клієнт. Якщо клієнт схоче повернутися на колишнє місце проживання або, скажімо, переїде на нове, – процедура повториться.

         – А якщо клієнт не схоче з якихось причин ставати на облік в інший Хесед і схоче залишитись у колишньому?

         – Тоді його буде просто знято з обліку на підставі правил нашої роботи, які передбачають таку процедуру. За відсутності клієнта більше місяця на заявленому місці проживання Хесед просто видалить його з обліку. Але в цьому випадку він не зможе стати на облік у новому Хеседі за спрощеною процедурою, – йому доведеться знову починати все спочатку – з усіма документами та довідками. Те саме станеться, якщо він захоче відновитися. Тому я рекомендую підопічним скористатися цим простим методом. (До речі, якщо підопічний виїжджає кудись більш ніж на тридцять днів, – за кордон, наприклад, до родичів, або до друзів усередині країни, йому теж слід написати заяву про тимчасове зняття з обліку, інакше він ризикує бути знятим з обліку взагалі. Ця норма діяла і раніше,– просто із запровадженням воєнного стану ми, враховуючи обставини, її призупинили).

         – Хесед призупинив багато обмежень у своїй роботі, наприклад, ті, що діяли у програмі «Банківська карта». Стало можливо зняти готівку, перевести гроші з картки на картку, придбати будь-які товари та послуги. Чи планується повернення до цих обмежень?

         – Хесед рухатиметься у цьому напрямі, але з урахуванням існуючих обставин, щоб максимально подбати про своїх підопічних.

У першому півріччі 2024 року завдяки «Джойнту» розпочнеться випуск банківських карток для клієнтів у рамках співпраці з одним із найбільших банків України. Це будуть іменні карти міжнародної системи, і вони замінять карти, які раніше видавалися Хеседом. Я сподіваюся, що матеріальна допомога у 2024 році буде вже у першому-другому кварталі перераховуватись на нові карти, – тож раджу підопічним, як тільки ця програма запрацює, оформити собі карту якнайшвидше. Куратори зателефонують кожному клієнту та докладно поінформують. Зрозуміло, що припиняться надзвичайні заходи, запроваджені в перші дні повномасштабної війни. Я хочу нагадати, що матеріальна допомога за програмою «Банківська карта» призначена для придбання двох категорій товарів – харчових продуктів та ліків. Інша цільова допомога може бути використана для придбання інших товарів, але тільки тих, для яких вона призначена. Наприклад, минулого року деякі категорії клієнтів отримали допомогу, призначену виключно для сплати комунальних послуг, і її не можна витрачати ні на що інше.

         Я дуже сподіваюся, що незабаром ми повідомимо підопічних, у якому відділенні та з якими документами вони зможуть оформити нову банківську картку. Хочу підкреслити, що цей процес буде уніфікований по всій Україні, і з цією банківською картою при переведенні з Хеседа в Хесед клієнт зможе отримувати всю допомогу відповідно до критеріїв.

         – Ви часто вживаєте слово «критерії». А чи змінюватимуться вони у 2024 році?

         – Критерії – одне з основних понять у роботі будь-якого Хеседа. Нашими спонсорами виділяється допомога саме відповідно до критеріїв для різних груп підопічних. Критерії – це не тільки банківська карта, і вони визначаються не тільки з документів, наданих клієнтом. Саме тому важливий безпосередній контакт куратора з клієнтом. На жаль, на можливості надання допомоги впливають не лише критерії, а й наявність коштів на ту чи іншу програму. Критерії можуть бути дуже широкими, але якщо бюджет маленький – допомоги буде теж небагато. А бюд­жет, навіть якщо він у цифрах залишається на одному рівні, – насправді зменшується з цілком очевидних економічних причин. Ось наприклад, така важлива програма, як «Догляд вдома», наш чудовий патронаж. Я змушений з глибоким сумом попередити наших клієнтів, що цього року можливість надання цієї послуги для певних категорій підопічних скорочуватиметься, і скорочуватиметься суттєво. Нам доведеться скорочувати години патронажу і навіть повністю припиняти надання цієї послуги, якщо нам не вдасться знайти фінансових можливостей. Ми будемо звертатися до родичів наших підопічних, до різних фондів, до спонсорів, намагаючись знайти додаткові кошти. Але зараз ми маємо брак коштів для надання цієї послуги тим, кому за критеріями ми могли б її надати. Це не стосується підопічних, які мають статус «жертви нацизму», бо завдяки «Клеймс Конференц»* кошти для реалізації цих програм виділені у достатній кількості. Що ж до підопічних, які не мають цього статусу, – тут все складно – у центрі уваги єврейської благодійності зараз Ізраїль, а не Україна, і це цілком зрозуміло.

         – Це звучить не надто оптимістично. Невже тенденцією 2024 року буде не розвиток, а скорочення програм Хеседа?

         – Насправді військовий стан призупинив, але не скасував голов­ний тренд у роботі Хеседів, у тому числі й «Хеседа Менахем», – перехід від пріоритету матеріальної допомоги до розвитку соціальних, культурних та духовних програм, що передусім базуються на сучасних інформаційних технологіях. Зараз це програма «Дбайливий зв’язок» та «Давай підключимося», а надалі буде ще багато напрямків у рамках фундаментального проекту «Джойнтек». До речі, «Джойнтек» призначений не лише для клієнтів Хеседа,– у його рамках набирає обертів масштабна програма працевлаштування для людей, які вміють працювати в мережі; починають діяти освітні програми для школярів та програми перекваліфікації для людей середнього віку.

         Війна та пов’язані з нею лиха зажадали повернутися до благодійних програм, які вважалися застарілими, принаймні як масові – наприклад, до видачі продуктів у натуральному вигляді та інших гуманітарних акцій. Ми сподіваємося, що потреби в них у 2024 році або зовсім не буде, або вона зменшуватиметься. Звичайно, якщо знадобиться, – ми повернемося до цієї практики, але прагнемо, перш за все, задовольнити соціальні, культурні та духовні потреби клієнта – за допомогою програм, спрямованих на розвиток особистості, а не тільки на підтримку фізичного існування. Соціальна взаємодія, психологічний комфорт, можливість реалізувати свої таланти, громадські ініціативи, – саме у цьому напрямі розвиватиметься Хесед у найближчі роки та десятиліття, саме це є стратегічним напрямком нашої роботи. При цьому, звичайно, ми продовжуватимемо і програми матеріальної допомоги, і у 2024 році працюватимуть усі ті програми, які були у 2023 році.

Розмовляла Катерина Кондратьєва

____________

         * Конференція з єврейських матеріальних позовів до Німеччини («Клеймс Конференс») є найбільшою організацією у світі, яка працює з метою забезпечення компенсації, реституції, надання допомоги жертвам Голокосту.