У Дніпрі народилася і «розправила крила» перша в історії театральна вистава про видатного уродженця міста, скульптури, графічні роботи та вірші якого ще при житті стали класикою світового авангардизму.
Взагалі про Вадима Сідура не розкажеш двома словами. Не той масштаб. І про нього самого, і про його творчість можна знімати кіно і писати монографії. Що, власне, і відбувається. Про творця «Волаючого» та «Треблінки» час від часу згадують у різних куточках світу по обидва боки Атлантики. Сідуру присвячують перформанси, інсталяції, виставки, лекції, дискусії, фільми, фестивалі і навіть музичні альбоми. Тому що він — постать світового масштабу, один з найяскравіших авангардистів радянського періоду. До того ж, антивоєнна тематика, що пронизує всю творчість Вадима Сідура, на жаль, ніколи не втрачала і не втрачає своєї актуальності.
Проте письменників і драматургів до недавнього часу він як історична й творча постать не надто надихав. Що вписується у глобальний тренд — образів єврейських скульпторів і художників, відтворених на світовій сцені, не так вже й багато, особливо з числа тих, що жили в СРСР.
Не мелодією єдиною
Що ж до Вадима Сідура, кілька років тому «Театр Звуку» Олександра Бакші — відомого російського композитора — присвятив метру свою «Сідур-містерію». Але, по суті, це був музичний перформанс — театралізоване дійство. Просто організоване воно було в антуражі Підвалу — майстерні Вадима Сідура, і з акцентом не на творах і творчості майстра, а на музиці та «декорі» — напівтемряві, водостічних трубах, шматках жерсті, гальмівних колодках, — і різних видах сприйняття: емоційного, музичного, естетичного тощо.
Тож вистава «Сідур», прем’єри якої пройшли вже у трьох містах України, аналогів не має. Це перша класична сценічна постановка, головним персонажем якої є сам Вадим Сідур, а дія сфокусована на світах, у яких він жив, — духовному, моральному, творчому й фізичному, включаючи таку неприємну деталь радянської дійсності, як КДБ. І хоча інтер’єр у виставі «Сідур» той самий — творча майстерня, — у даному випадку це не стільки декорація, скільки резонатор подій на сцені. У підсумку — за емоційним накалом і глибиною тем, що розкриваються, — вистава перегукується з «Фаустом» і драмами Шекспіра. Хоча для гумору в ній теж знайшлося місце — адже це Театр ДГУ.
Шлях додому через десятиріччя
У тому, що саме Театр ДГУ першим втілив образ Вадима Сідура на сцені, теж немає нічого дивного. Сідур — корінний дніпрянин. Щоправда, у Дніпропетровську він прожив менше 20 років, але його становлення як художника і скульптора почалося саме тут. Та й важке поранення, яке значною мірою визначило весь творчий шлях метра, Вадим Сідур отримав під час Другої світової війни на Дніпропетровщині. А що стосується автора п’єси і художнього керівника Театру ДГУ Григорія Гельфера, він щодо видатного земляка давно дотримується чіткої й однозначної позиції:
— Вадим Сідур був різнобічно обдарованою людиною з величезним і багатогранним творчим потенціалом. І головна ідея полягає в тому, що пам’ять про Вадима Сідура і його творчість необхідно повернути туди, де він народився. Якщо ми будемо віддавати комусь такі імена, забувати про таких людей — це ж неправильно. Бо це наші активи, наша гордість і надбання, — підкреслив Григорій Гельфер після прем’єри вистави в Одесі.
За його словами, втілення проектів, присвячених знаковим людям Дніпра — для театру сьогодні є магістральним напрямком розвитку. Що, до речі, повністю відповідає назві театру. Нагадаємо, що у словосполученні Театр ДГУ абревіатура має тлумачення — «Дніпро — Гордість України». При цьому, як підкреслює худрук театру, «Сідур» — перша, але не остання вистава про видатних дніпрян. Серед задумів, зокрема, вистави про Хаїма Грановського та Валер’яна Підмогильного.
Головою і серцем — на сцені
Судячи з аншлагів, з якими пройшли прем’єрні покази, ідея, покладена в основу вистави, потрапила на благодатний ґрунт, з чого можна зробити висновок, що «Сідур» вписаний до репертуару Театру ДГУ на багато сезонів уперед. Після ознайомлення з відгуками глядачів сумнівів у цьому не залишається.
Ось, наприклад:
«Вистава триває менше години, а думаю я про неї вже другу добу поспіль. Не хочеться спойлерити, але деякі епізоди б’ють під дих. Мене завжди цікавила тема «Митець vs держава», а тут її трактують з різних боків, ще й так інтенсивно, що головою та серцем ти весь — там, на сцені. Ніколи подих перевести. Я обов’язково прочитаю цю п’єсу на папері. Обов’язково, як буду у Дніпрі, відвідаю музей Вадима Сідура, про якого, соромно казати, майже нічого не знав. А вам раджу, — якщо буде можливість, подивіться «Сідура» своїми очима. Бо це результат роботи трьох талановитих людей, які віддали данину пам’яті своєму земляку, генію у мистецтві і побратиму у творчості».
Так відгукнувся про київську прем’єру один із глядачів — Євген Кузьменко. І таких відгуків багато.
Тріумфальна хода вистави «Сідур» Україною почалася 4 вересня з показу в Києві — у «PinchukArtCentre».
10 вересня стартував дводенний показ в Одесі — у художній галереї «ARTODESA». А 16 вересня Театр ДГУ повернувся у Дніпро. Тут у театра є свій майданчик — в Будинку на Троїцькій, де й пройшли три прем’єрні вистави. Усі три — з аншлагами. Причому квитки зникли задовго до прем’єри — і на вересневі вистави, і на два жовтневі покази, включені до репертуарної сітки театру. Втім, це очікувано.
З-за кордону видніше
Театр ДГУ спеціалізується на постановці камерних, іммерсивних вистав. У тому ж Будинку на Троїцькій глядацька зала під час постановки «Сідура» розрахована всього на 30 місць. При цьому у колектива давно сформувалася своя аудиторія глядачів — ще з часів КВН. Тож напівпорожніх залів на виставах Театру ДГУ не буває за визначенням.
Примітно, що виставу про Сідура тепло зустріли й за кордоном. Перед прем’єрою в Україні Театр ДГУ побував у Гельсінкі. І там «Сідур» мав анітрохи не менший успіх, ніж у Києві та Одесі. Так що тест на якісну драматургію вистава пройшла впевнено. А це і є однією з прикмет справжнього мистецтва — воно легко долає державні кордони, мовні, культурні та всі інші бар’єри.
— Справжні митці, вони і філософи, і провидці, і месії. Шкода, що ми живемо в такому світі, де залишаються жахи війни і людські страждання. Але разом з тим залишається і незгасаюче мистецтво. І коли є глядач, який це мистецтво і справжніх митців розуміє та сприймає, — це велике щастя. Особливо — як у випадку з Вадимом Сідуром, — коли творчість майстра перегукується з тим, що зараз відбувається у нас в Україні, — підкреслив Григорій Гельфер.
Все почалось з ескізу
І все-таки раніше за всіх із виставою про Сідура познайомилися дніпряни. Принаймні, в загальних рисах. Що теж закономірно. Торік виповнилося 100 років від дня народження Вадима Сідура. До цієї дати в Дніпрі було приурочено низку урочистих заходів. Зокрема, відкриття великого «Пам’ятника загиблим від бомб» — повнорозмірного варіанта відомої скульптури Вадима Сідура (одним з ініціаторів встановлення якого у свій час виступив головред газети «Шабат Шалом» Михайло Каршенбаум).
Одночасно з відкриттям пам’ятника у день ювілею скульптора дніпряни побачили документальний фільм «Вадим Сідур. Вічне повернення» та театральний ескіз «Планета Сідур». Ескіз із часом і перетворився на повноцінну виставу. А фільм зажив власним життям — на українському фестивалі короткометражного документального кіно був удостоєний нагороди, а на прем’єрах вистави «Сідур» передував показам.
Хоча й без цього багато дніпрян до постановки Театру ДГУ ставляться з особливим трепетом. І на те є свої причини. Ось, наприклад, якої думки дотримується актриса дніпровського театру «Віримо» Марія Пашкурова-Петренко:
«Особливо щемить серце і одночасно переймає гордість, коли розумієш, що ця вистава зроблена під час війни в прифронтовому місті Дніпро, моєму рідному місті… що ніхто з місцевих митців: ні драматург Григорій Гельфер, ні режисер Володимир Петренко, ні актор Євгеній Гендін не збираються зупинятися у своїй творчості, ніхто не збирається зраджувати своєму таланту, ніхто не припиняє підтримувати глядачів справжнім чесним мистецтвом».
І уточнює:
«Мабуть, це дух незламного Сідура, який століття тому народився в Дніпрі (тодішньому Катеринославі), вливає на їх сили».
Грант у поміч
Не можна не згадати й про те, що вистава «Сідур» успішно пройшла «екзаменацію» не лише у глядачів, а й у професійного журі. У 2025 році Театр ДГУ отримав грант «Українського культурного фонду» на реалізацію театрально-просвітницького проекту «Вадим Сідур. Відлуння часу». Основною частиною проекту якраз і є підготовка вистави. Крім того, постановку було включено до міської програми «Культурна столиця». Значною мірою завдяки цій підтримці постановку п’єси «Сідур» змогли побачити й оцінити не лише дніпряни, а й мешканці інших міст.
Сама вистава «Сідур», як ми вже зазначили, це досить компактна постановка — всього близько 40 хвилин. Та й дійових осіб у ній лише двоє — Вадим Сідур, в образі якого уособлений Справжній Митець, і його опонент-антагоніст, своєрідний Мефістофель радянської школи, що легко читається навіть у ПІБ персонажа — ЧОпіков Р.Т. Все це робить постановку концентрованою, дуалістичною, своєрідною битвою світоглядів, наповненою трагізмом, але зрештою обнадійливою, оскільки опонентові не вдається зламати волю Митця.
При цьому в ході дії персонажі встигають обговорити безліч тем, що й сьогодні злободенні, як 60–70 років тому: Друга світова війна, Голокост, антисемітські настрої, втрата батьків, задушлива атмосфера радянської дійсності, репресії. Крім того, під час вистави звучать вірші Вадима Сідура та цитуються уривки з його щоденників.
Як виникають ІдеЇ?
Григорій Гельфер каже, що ідея написання п’єси виникла торік, під час святкування 100-річчя Вадима Сідура.
— Я не ставив собі за мету точно відобразити якісь біографічні факти. За формою — це скоріше фантазія на тему життя Вадима Сідура. Завдяки цьому вдалося сконцентруватися на головних меседжах, які стосуються долі самого Сідура, його епохи та людства взагалі, — резюмує Григорій Гельфер.
Уточнимо лише, що п’єса ним написана за участю Євгена Гендіна, який у виставі й виконує роль Вадима Сідура. Опонує йому — в образі Чопікова — Володимир Петренко, який «за сумісництвом» є режисером вистави. А художником і автором чудових муляжів робіт Сідура для постановки є Олеся Папушнікова.
Є скульптори по той бік океану
І ще один штрих. До недавніх часів майже єдиною виставою, яка присвячена єврейському скульптору та інформацію про яку мені вдалося розшукати, була вистава «Окупант» за п’єсою американського драматурга Едварда Олбі. Героїня п’єси — видатний американо-єврейській скульптор українського походження Луїза Невельсон. П’єса була поставлена у Нью-Йорку більше 10 років тому.
І ось теперь «Сідур» за п’єсою Григорія Гельфера (за участю Євгена Гендіна).
Ну, і останнє, що я хочу сказати: творці вистави «Сідур» влучили в «десятку». Тепер вона — частина великого проекту зі збереження культурної та історичної спадщини нашого міста.
Валентин Хорошун






ЩЕ СТАТТІ
Барди співають про євреїв
«Щедрик» з єврейським акцентом
Давид Мальцев: «Живопис ‒ це не розум. Це душа і серце!